Sinds 2010 run ik mijn kinderdagverblijf Het Toverbos, samen met fantastische en getalenteerde kinderbegeleiders.  Ik ben trots op mijn team en trots op wat we in al die jaren verwezenlijkt hebben, maar wees gerust: het was niet allemaal rozengeur en maneschijn (en dat is het nu vaak nog niet!).  Ook ik heb me moedeloos gevoeld na de zoveelste wijziging in de regelgeving, of wanneer ik na een drukke dag ook nog de administratie moest aanpakken.   Zo heb ik jaren gewerkt, vechten tegen de bierkaai en tegen mijn eigen natuurlijke manier van begeleiden en leidinggeven.  Te veel focus op wat ik niet kan veranderen: anderen, de sector, de regels.

  

Dan heb ik beslist: ik ga focussen op wat ik wél kan veranderen, in plaats van op de zaken waar ik geen vat op heb.  

Nu heb ik het geluk dat ik graag leer.  Zoals anderen graag een marathon willen lopen en trainen trainen trainen (de zotten!), zo wil ik graag weten-weten-weten om bij te leren.  Ik heb een bachelor pedagogie van het jonge kind afgerond, stages gedaan in IJsland en Rwanda,  een lerarenopleiding afgeklopt, heeeeeel veel gelezen... kortom: ik heb enorm veel tijd geïnvesteerd in het vergaren van kennis die ik meteen kon toetsen aan de praktijk in mijn kinderdagverblijf en in mijn job als docent in het volwassenenonderwijs.  

Mijn drie professionele passies komen hier samen in de toverbosacademie:

werken met kinderen - werken met begeleiders - werken met ouders.

Ik heb al die kennis en die ervaring omgezet in cursussen en coachingtrajecten die gebaseerd zijn op de praktijk, die onmiddellijk toepasbaar zijn voor iedereen die met kinderen, ouders en begeleiders werkt en vooral: die je kan volgen op de momenten die jou het beste uitkomen. In je bad, vanop je zetel met de opgedroogde snotplekken nog op je broek  (been there, done that) of toch aan tafel vanachter je laptop met een drankje erbij.

Jij kiest waar, wanneer en wat je volgt. 

Kies jij ook voor persoonlijke groei, niet omdat het moet, maar gewoon omdat je het wil?

Ok dan, let's do this.

Sofie

IMG_1521 2